FREE ADMISSION

Cuba - Del 6

12. dagen på Cuba.

Vi kørte afsted ved 9-tiden. Vi tog vejen fra Maria la Gorda via Guane til Viñales (ca. 200 km, 5 timer). Det var en lidt hård tur pga. de små hullede veje. Turen var meget afslappende, der var næsten ingen biler og vi kørte for det meste meget langsomt. Det var meget afvekslende, vi kørte mellem majsmarker, rismarker, tobaksmarker, en del af de underlige tørrehuse hvor tobaksbladene hænger til tørre og sluttelig kort før Viñales de såkaldte mogotes, som er underlige klippeformationer dannet af kalksten. Inde i klipperne er der masser af hulesystemer og underjordiske floder. Det eneste sted på jorden hvor der findes noget lignende er i Malaysia. Da vi kom til Viñales køret vi til Hotel Los Jazmines for at se om vi kunne overnatte der, men desværre var der ikke nogen ledige pladser. Heldigvis var der på hotellet et turistburo, som kunne hjælpe os med at finde et andet sted at bo. Det endte med at vi kom til at bo på Hotel Rancho San Vicente, som er et meget smukt sted overalt er der eksotiske træer og blomster. Vi fik 2 lejligheder så vores datter var ekstra glad for at få sin egen med tilhørende aircond. og TV. Vi måtte "punge op" med det "vilde" beløb på 622 kr. for de 2 lejligheder. Sidst på eftermiddagen var min kone og jeg en tur i den grotte der hedder ""Cueva del Indio" (indianer grotten). Grotterne blev tidligere brugt af indianerne (Guanahatebey-indianere) som skjulte sig her, da de spanske erobrere trængte vestpå. Senere er de samme grotter blevet brugt som tilflugtsted for slaverne, der skjulte sig her for at undgå det umenneskelige hårde arbejde de blev pålagt.
Grotterne er med vores kendskab til f. eks. "Postojna grotterne"i Slovenien og"Gouffre de Padirac" sydfrankrig ikke noget særligt, men alligevel et besøg værd, når man tænker på hvad de har været brugt til.

Her er billeder fra 12. dagen på Cuba hvor vi kørte fra det dejlige Maria la Gorda til Viñales

Sådan arbejder der i rismarkerne på vestcuba.

Start video og se arbejdet i rismarken.

Flere billeder fra området ved Viñales.

Sådan går man ned ad et træ.

Start video og se hvordan man går ned ad et træ.

13. dagen på Cuba.

Vi kørte fra "Rancho San Vicente" ved 9-tiden. Vi kørte først til Pinar del Rio og fik igen vekslet penge på Hotel Pinar del Rio samt fyldt lidt benzin på den lille Skoda Fabia, inden vi fortsatte af motorvejen mod Havana. Vi kørte gennem Havana uden problemer (kørte ikke forkert!), men p.g.a. feriestart på Cuba denne dag, var den del af Malecón hvor vi skulle aflevere bilen lukket af politiet. Efter flere forgæves forsøg på at komme ned til udlejningsfirmaet, kørte vi tilbage til Hotel Deauville, hvor vi checkede-in og fik anbragt vores bagage på det nye værelse. Da vi havde gjort det, ringede jeg til udlejningsfirmaet REX og fortalte dem om vores problemer. De var meget søde og rare og sendte en mand ud for at hente bilen og mig. Det var heller ikke problemfyldt for den unge mand fra REX, da vi skulle tilbage til udlejningsfirmaet. Flere gange blev vi stoppet af politiet og han måtte give lange forklaringer og vise sit skilt fra REX, før det lykkedes os at komme tilbage til firmaet. Efter at jeg havde afregnet med dem, kørte den unge mand mig tilbage til hotellet uden beregning, flot service må man sige.
Senere på eftermiddagen var vi 2-3 timer ved poolen, som dog nu var temmelig fyldt med mennesker, da cubanernes ferie jo lige var started.

Her er billeder fra 13. dagen på Cuba hvor vi kørte fra Viñales tilbage til Havana.

"Mogotes" i den smukke dal ved Viñales.

Start video og se den smukke dal ved Viñales.

Billeder fra Hotel Deauville, Havana

Aftenstemning ved Malecón, Havana, Cuba.

Start video og oplev aftenstemning ved Malecón.

14. dagen på Cuba.

Vi fik omkodet kortet til lejligheden, så vi først skulle være ude kl. 14 (pris 10 pesos conv.=64 kr.). Det passede perfekt med at vi om formiddagen var i den gamle by, derefter 1½ time ved poolen, pakkede og endelig så fodbold VM finale Frankrig - Italien på hotellet. Efter finalen kl. 17 lokal tid, kørte vi til lufthavnen. Jeg havde en god snak med taxi chaufføren om Cuba's fremtid.
Vi var omkring 1 time forsinket, da vi lettede fra Jose Martí lufthavnen i Havana og fik indhentet lidt, så vi ved ankomsten til Paris kun var 35 minutter forsinket. P.g.a. meget trafik ifm. VM i fodbold og tekniske problemer med radarsystemet i Kastrup lufthavn, var afgangen fra Paris 1½ forsinket.
Men vi kom da alle tre hele hjem fra en fantastisk oplevelsestur til det meget spændende land Cuba. Cubanerne er fattige på materielle ting, men meget rige på glæde og menneskelig varme.

Her er billeder fra 14. dagen på Cuba hvor vi boede på Hotel Deauville, Havana.

Tai Chi udført af mindre børn en søndag formiddag i Havana, Cuba.

Start video og oplev de dygtige børn.

Flere billeder fra Havana.

Katedralen i Havana, Cuba.

Start video og kik indenfor i katedralen.

Sidste dag i Havana.

Nedenstående vælges forskellige oplevelse i vores tur til Cuba: