FREE ADMISSION

Montenegro

Vi har besøgt Montenegro 3 gange i 2001, 2003 & 2005.

2005:

Vores vej til Montenegro:

Vi kørte først med biltog fra Hamburg i Tyskland til Villach i Østrig. Derefter havde vi 2 overnatninger i Bled i Slovenien, før rejsen gik videre til Rijeka i Kroatien. Herfra sejlede vi ned gennem Adriaterhavet via bl.a. Split og Hvar, før vi "landede" i Dubrovnik. Fra Dubrovnik kørte vi videre til Baosic i Montenegro hvor vi havde 2 overnatninger. I Baosic boede vi i samme hus som vi gjorde i 2003.

Det er et godt sted med en fantastisk udsigt over Kotor bugten mod Tivat og kystegnens højeste bjerg "Lovcen" (1749 m højt).

Rundtur ved Kotor bugten:

Dagen efter vi ankom, var vi på en rigtig flot tur. Første stop var Risan, den ældste bebyggelse ved Kotor bugten, som kan spores tilbage til det 4. århundredeførKristus. Vi kørte op bag Risan ad en lille bjergvej, for at se Kotor bugten lidt oppefra, men da vejen var meget smal og dårlig, kørte vi ikke helt op. Derefter "trillede" vi videre til Perast, som i sin storhedstid i det 17. og 18. århundrede, var hjemstavn for over 100 skibe. Byen Perast havde på dette tidspunkt mere end 300 bygninger og 14 kirker! Karakteristisk for Perast er det 55 m høje barokke Klokketårn fra det 15. århundrede. Efter at have set lidt på den gamle by, tog vi os en lille dukkert i det dejlige klare vand (det var jo som sædvanlig omkring de 32°C). Fra Perast kørte vi videre gennem Kotor og videre op ad den smalle bjergvej mod den gamle hovedstad Cetinje og vores mål Lovcen. Det var en meget flot tur med en utrolig udsigt over den ubeskrivelige Kotor bugt. Fra Lovcen kørte vi tilbage gennem Tivat og tog derefter færgen som går mellem Kamenari og Lepetani.

Billeder fra turen til Montenegro, opholdet i Baosic og fra vores første tur rundt om Kotor bugten.

Risan er den ældste by ved Kotor bugten. Den kan spores tilbage til det 4. århundredeførKristus. I rigtig gamle dage hed byen Rhizon.

Øen Sveti Juraj var oprindelig kun et rev, men da to fiskende brødre i 1452 så et under, besluttede de at bygge øen og placere en kirke.

Øen Gospa od Skrpjela er en naturlig ø. Her findes et Benediktinerkloster og en kirke mellem de høje zypresser.

Perast: På grund af det meget kraftige jordskælv i 1979, er der ikke ret mange intakte bygninger tilbage i Perast, men der arbejdes konstant på at genskabe dele af byen, der i sin storhedstid i det 17. og 18. århundrede havde en samlet skibsflåde på over 100 skibe.

Fra Baosic kørte vi til Ulsinj i den sydligste del af Montenegro, få kilometer fra grænsen til Albanien, som vi havde planlagt at "undersøge" lidt, inden vi kørte videre til Albanien.

Da vi kom til Ulsinj, gik vi ind på et tilfældigt turistbureau for at finde noget at bo i. Det lykkedes efter lidt tid at få noget. Vi skulle bare følge efter en bil, som ville vise os vej. Lejligheden var super, 2 værelser, air cond., 2 TV'er og 2 altaner med udsigt over stranden - vild luksus (50 Euro) - måske ikke billigt, men alligevel. Vi var også nede på den dejlige strand og bade. Her fik vores datter selskab af en (eller var der flere?) ung mand, der gerne ville spille bold ude i vandet med hende. Men de var på ingen måde påtrængende, ville gerne vise at de kunne lidt engelsk.
Den følgende dag kørte vi videre til Albanien, læs evt.  mere under Albanien.

Billeder fra turen fra Baosic til Ulsinj og fra vores ophold i Ulsinj.