FREE ADMISSION

Island - del 2

I juni 2023 var vi på Island. Vi havde 10 dejlige dage hvor vi kørte rundt i en Mitsubishi Eclipse Cross 4WD. Her er et udpluk af vores køretur rundt på øen.

Dag 3 på Island.

3. dag kørte vi fra Önundarhorn i nærheden af Hvolsvöllur til det flotte vandfald Skógafoss, hvor vi stoppede første gang. Næste mål var den storslået og imponerende kløft Fjaðrárgljúfur. Inden vi kom til Fjaðrárgljúfur kunne vi se gletsjeren Sólheimajökull. Næste stop var den fantastiske gletsjersø Jökulsárlón. Fra gletsjersøen kørte vi til vores overnatningssted, som var Vagnsstadir Hostel.

Her er billeder fra nogle af de steder vi så på 3. dagen.

Billede fra Hestefarmen dernæst billeder og videoer fra det flotte vandfald Skógafoss.

Kort om det flotte vandfald Skógafoss:
Skógafoss er en 25 m bred og 60 m høj foss ca. 5 km vest for Skógar og syd for Eyjafjallajökull på det sydlige Island. Fossen, som er en af Islands smukkeste, blev fredet i 1987. På grund af mængden af vanddamp, som vandfaldet vedvarende producerer, er en enkelt eller dobbelt regnbue normalt synlig på solrige dage.

Her er også et par videoer fra Skógafoss.

Billeder fra turen til Fjaðrárgljúfur samt billeder fra den storslåede og imponerende kløft.

Fjaðrárgljúfur:
Fjaðrárgljúfur er en storslået og imponerende kløft, omkring 100 meter dyb og to kilometer lang. Det menes at den snoede kløft blev dannet under slutningen af den seneste istid for cirka 10.000 år siden. Kløften ligger ikke langt fra den lille by Kirkjubæjarklaustur

Video fra Fjaðrárgljúfur den storslåede kløft.

Næste stop var gletsjersøen Jökulsárlón.

Jökulsárlón er den største gletsjersø på Island. Den er beliggende i den sydlige ende af gletsjeren Vatnajökull mellem Skaftafell National Park og Höfn. Søen opstod først i 1934-1935 og voksede fra 7,9 km² i 1975 til mindst 18 km² i dag på grund af den kraftige afsmeltning af gletsjeren.

Her er nogle billeder fra turen hen til gletsjersøen Jökulsárlón.

Billeder fra gletsjersøen Jökulsárlón.

Videoer fra Jökulsárlón.

Her er et par billeder fra området ved Vagnsstadir Hostel, hvor vi boede.

Dag 4 på Island.

4. dag kørte vi fra Vagnsstadir Hostel til Hotel Smyrlabjörg, hvor vi skulle mødes til snescooter turen på Vatnajökull gletsjeren.  Det var ret dårligt vejr med regn det meste af tiden, så vi troede ikke, der blev nogen tur, men det blev der. Først kørte vi i en special høj 4 hjulstrækker bus op til gletsjeren i 800 meters højde, inden vi kunne starte turen på snescooter. Det var vældig spændende, men hårdt at køre i den bløde sne.  Vi kørte en ud - hjem tur på 11 km og med 330 højdemeter. Det højeste punkt på turen var 1111 meter og vores max hastighed var 24 km/t, hvilket vores guide sagde, var alt for langsomt! Men det var en kæmpe oplevelse.

Køreturen fra Hotel Smyrlabjörg til vores næste overnatningssted Hotel Edda Egilsstadir i Egilsstadir, blev lidt mere spændende end vi havde forventet. Læs mere længere nede på siden.

Her er billeder fra nogle af de steder vi så på 4. dagen.

Billeder fra snescooterturen på Vatnajökull.

Køreturen fra Hotel Smyrlabjörg til vores næste overnatningssted Hotel Edda Egilsstadir i Egilsstadir, blev lidt mere spændende end vi havde forventet. Google havde anvist en "smutvej" fra vej nr. 1/95 via vej nr. 939, som er en smal oliegrusvej gennem et bjergområde . Umiddelbart var det ret smart, for vi sparede ca. 60 km landevejskørsel, men da vejen var meget smal og det blev meget tåget, var det meget udfordrende kørsel. Se vores videoer fra køreturen længere nede på siden.

Billeder fra køreturen fra Hotel Smyrlabjörg til vores næste overnatningssted Hotel Edda Egilsstadir i Egilsstadir.