FREE ADMISSION

Nordmakedonien

Vi besøgte Nordmakedonien i slutningen af juni 2005. Vi kørte først med biltog fra Hamburg i Tyskland til Villach i Østrig. Derefter havde vi 2 overnatninger i Bled i Slovenien, før rejsen gik videre til Rijeka i Kroatien. Herfra sejlede vi ned gennem Adriaterhavet via bl.a. Split og Hvar, før vi "landede" i Dubrovnik. Fra Dubrovnik kørte vi videre til Baosic i Montenegro hvor vi havde 2 overnatninger. I Baosic boede vi i samme hus som vi gjorde i 2003. Vi havde en fantastisk tur til Risan, Perast, Kotor og Lovcen. Den følgende dag kørte vi til Ulcinj i det sydligste del af Montenegro tæt på den albanske grænse. Efter en enkelt men dejlig overnatning i Ulcinj, kørte vi ind i Albanien d. 24-6. Efter et par gode dage i Albanien's hovedstad, Tirana kørte vi videre til Makedonien. Her følger lidt om vores dejlige ophold i Makedonien.

Lidt om den spændende by Ohrid:

Ohrid by er det største nordmakedonske turist sted. Der er omkring 30 kulturelle monumenter i området, som tiltrækker mange turister dog fortrinsvis indenlandske. Der er adskillige ruiner fra gammel tid og fra forskellige tidsperioder i og omkring byen. Fra Ohrid er der ikke ret langt til Sveti Naum klostret fra det 17. århundrede, som ligger i sydenden af Ohrid søen lige ved grænsen til Albanien.
Ohrid søen er den dybeste sø i Europa. Søen er omkring 30 km lang og 290 meter dyb. Det er en af verdens ældste søer og her findes ca. 146 dyrearter, som ikke findes andre steder, heraf er de 17 fiskearter. Søen er smukt omringet af bjerge og bakker og ligger i et helt fantastisk område. Det er et skønt sted at slappe af og bare ligge og kikke ud over søen.
En af de smukkeste spadsereture, man kan fortage sig i Ohrid, er i den gamle bydel. Her finder man flotte arkitektoniske bygninger og en hyggelig atmosfære. Bydel byder desuden på et arkæologisk museum, der kan fortælle området historie til interesserede. Der er i Ohrid over 40 kirker, så hvis det er det man interessere sig for er her godt at være. Amfiteateret som menes at være 2000 år gammelt er også spændende. Det dækker et areal på ca. 4000 m². Teateret kaldes også det antikke/klassiske teater. På nogle af sæderne (stenene) er der indgraveret navne, som man mener er navne på personer, der havde sæsonkort! Generelt må man sige at Ohrid er et rigtigt godt sted at være og holde ferie, der er en meget behagelig, rolig stemning, folk er utrolig flinke og hjælpsomme, desuden er priserne set med danske øjne meget lave.

Her er billeder fra 1. dag i Makedonien.

Video fra Ohrid, Makedonien d. 26-06-05.

Start video og oplev Ohrid.

Lidt om vores overnatning i Ohrid:

Da vi kom til Ohrid, skulle vi først finde et sted at bo. Vi var så uheldige at turistbureauet lige havde lukket, da vi kom. Vi forsøgte derfor på egen hånd at finde noget. Efter at have kørt lidt rundt, så vi et skilt, som viste vej til et hotel. Det forsøgte vi at køre efter, men af en eller anden grund kunne vi ikke finde hotellet. Men i stedet for så vi et andet skilt efter et Apartment - "Mimi bed and breakfast". Vi kørte ind og spurgte om der var plads og det var der heldigvis. Det viste sig at være et rigtigt godt sted. Vi havde 2 værelser til os 3, begge med bad, toilet og TV for 39 Euro/nat inklusiv morgenmad. Der var også internetadgang for 1 Euro/time. Huset lå ca. 5 minutters gang fra gågaden i Ohrid og 2 minutters gang fra strandpromenaden - et super sted og flinke mennesker.

Billeder fra 2. dag i Ohrid, Makedonien.