Tyrkiet 2010

Nedenfor kan du vælge hvilke dag du vil se.

Vi besøgte Istanbul fra d. 13. - 20. Juli. Vi havde 2 mål med turen: 1) Opleve så meget af Istanbul som muligt på en uge og samtidig nyde ferien. 2) Jeg skulle deltage i en event, hvor man svømmer over Bosphorus Strædet (6,5 km) fra Asien til Europa. Det eneste sted i verden hvor man kan svømme fra en verdensdel til en anden.

Dag 1+2+3.

Turen til Istanbul:

Vi havde afgang fra København kl. 18:10 med ankomst Istanbul kl. 22:25 og ved 23:30-tiden var vi ved Hotel Ilkay. Vi fik hurtigt checket in og gik derefter i baren. Det var udendørs og temperaturen var ikke under 23°C, vi fik en gang og drikke inden vi gik i seng ved 1-tiden.

Næste dag:

Efter morgenmaden gik vi til Topkapi Paladset for at se dette enorme område. Topkapi Paladset, som var de ottomanske sultaners palads gennem 400 år, fra 1465 til 1853. Det store paladskompleks har hundredvis af rum og værelser, hvoraf de vigtigste er åbne for offentligheden. Vi var i alle 4 gårde, Haremmet, Audienssalen, Relikviesamlingen og Klædesamlingen. Inden vi så de sidste ting spiste vi frokost på restaurant "Konyali" inde i Topkapi paladset, hvor der var en fantastisk udsigt over Bosphorus Strædet og Marmare Havet. Efter frokosten så vi Skatkammeret og Rådskammeret.

Billeder fra dag 2 i Istanbul.

Dag 4+5.

Her er hvad vi så dag 4+5:

Med sporvogn til Kanlica, de stejle gader ved Kanlica. Gågaden Istiklâl Caddesi (Istiklal Avenue) samt Tünel. Galata broen med fiskerestauranter neden under. 2 timers fantastisk Bosphorus Cruice bl. a. med udsigt til de dyre Yali'er, som i dag er nogle af verdens dyreste huse med priser på 20 – 60 mill. US$. Basilika-Cisternen (Yerebatan Sarnici) og Den Store Basar (Kapali Carsi).

Lidt info om Bosphorus:
31 km lang, 0,7 – 2,5 km bred, gennemsnitsdybde 50 m, overfladestrøm på grund af at Sortehavet ligger 24 cm højere end Marmara havet, der er en modsat strøm ved bunden som løber ud i Sortehavet med samme enorme kraft, der sejler omkring 55.000 skibe gennem Bosphorus Strædet pr. år.

Læs om de specielle Yali huse ved Bosphorus Strædet: (nogle af verden dyreste, pris: 20-60 mill. Dollars).

Historien om Hezarfen Ahmet Celebi , som I året 1638 fløj over Bosphorus Strædet fra Europa til Asien en strækning på 3,5 km.

Det første billede af Bosphorus broen har jeg lånt af en ung fotograf og studerende fra Istanbul, som hedder Emre Ergin.

Billeder fra dag 4 i Istanbul.