FREE ADMISSION

Italien

2000:

Første gang i 2000 var vi ved Garda søen, på en campingplads der hedder "Bella Italia". Vi var på vej hjem fra Kroatien og Slovenien, men havde fået det til at passe med, at vi kunne se EM finalen i fodbold mellem Italien og Frankrig her. Vi tænkte at det kunne være sjovt at opleve italienerne gå amok, når de nu vandt EM, men ak sådan gik det, som nogen ved jo ikke. Men vi fik en sjov oplevelse alligevel blandt tyskere, danskere, italienere, svenskere og franskmænd (ikke ret mange). Det var lidt underligt, for det var en meget populær sejr til Frankrig på trods af Italiens "hjemmebane" her ved Garda søen. Campingpladsen er en typisk "superplads" med alt, dvs. gode indkøbsmuligheder, swimmingpools, gode sanitære forhold og selvfølgelig Garda søen. Men når man kommer fra Kroatien med rigtigt lækkert vand og meget plads på campingpladserne, er det ikke lige sagen at komme til en kæmpe superorganiseret plads, med alt for mange danskere, der tror at Gardasøen er det eneste sted man kan opholde sig.

Et par billeder.

2001:

Anden gang vi overnattede i Italien var også på vej hjem fra Kroatien (2001). Vi var kørt ned til det sydligste af Kroatien og sejlede fra Dubrovnik til Bari i det sydlige Italien. På vej op gennem Italien skulle vi finde en campingplads mellem Ancona og Rimini. Vi havde i vores ADAC bog fundet 2-3 pladser som var ok, men alle var enten middagslukket eller helt fyldt op (optaget), så vi måtte finde en nødplan. Planen gik ud på at finde en eller anden form for campingplads tæt på Fano, for vi orkede ikke at køre mere i varmen. Efter godt 1 times søgen, fandt vi en plads hvor vi kom til at ligge inde mellem nogle fastliggere, som havde blomsterhave osv. men vi var ligeglade, for vi skulle blot overnatte og derefter videre. Vi nåede at få en lækker strandtur inden vi skulle lave mad, der var kun omkring 300 m til stranden.
PS: Det vi betalte for at bo på pladsen gik vist lige i lommen på manden i receptionen - vi fik ingen bon!

2003:

I 2003 kom vi til Bari med færgen fra Bar i Montenegro. Vi boede på campingpladsen "Camping Sea World" lidt syd for Bari. For 2 overnatninger med strøm kostede det 386 kr.

Lidt billeder fra området ved campingpladsen.

Fra Bari kørte vi videre nordpå mod vores næste mål Firenze. Vi kørte ad Autostradaen forbi Napoli og Rom.

Her er lidt billeder fra turen, taget mens vi kørte.

Vel ankommet til Firenze fandt vi vores bestemmelsessted "Camping Internazionale Firenze", en god men dyr plads. Vi gav 714 kr. for 2 overnatninger! ikke lige de priser vi var vant til i Montenegro, hvor vi kom fra. I Montenegro gav vi samme pris for 3 overnatninger i et hus med udsigt over Kotor bugten. Næste dag kørte vi til Siena for at opleve denne smukke by.

Her er lidt billeder fra turen.

Da vi var kommet tilbage fra Siena, tog vi os et lille hvil på campingpladsen.

Sent på eftermiddagen, da temperaturen var faldet til under 35 C°, tog vi bussen ind til Firenze.

Den næste dag fortsatte vi nordpå og passerede på vores vej Alperne med det 2469 m høje St. Bernard pas.

Her er lidt billeder.

2005:

Her er vores vej til Brindisi, Italien:

Vi kørte først med biltog fra Hamburg i Tyskland til Villach i Østrig. Derefter havde vi 2 overnatninger i Bled i Slovenien, før rejsen gik videre til Rijeka i Kroatien. Herfra sejlede vi ned gennem Adriaterhavet via bl.a. Split og Hvar, før vi "landede" i Dubrovnik. Fra Dubrovnik kørte vi videre til Baosic i Montenegro hvor vi havde 2 overnatninger. I Baosic boede vi i samme hus som vi gjorde i 2003. Vi havde en fantastisk tur til Risan, Perast, Kotor og Lovcen. Den følgende dag kørte vi til Ulcinj i det sydligste del af Montenegro tæt på den albanske grænse. Efter en enkelt men dejlig overnatning i Ulcinj, kørte vi ind i Albanien d. 24-6. Efter et par gode dage i Albanien's hovedstad, Tirana kørte vi videre til Makedonien. Efter 2 dages spændende oplevelser i Makedonien kørte vi tilbage til Albanien d. 28-6. Passagen af grænsen Makedonien - Albanien tog lidt lang tid nemlig 1½ time! Det var ikke fordi der var så mange biler, vel 6-7 personbiler og 1 bus, men ting tager tid her. Alle oplysningerne fra passet skal med håndskrift skrives ned i en stor bog (ingen computere her). Fra grænsen gik det videre til Vlore ved Adriaterhavet og den følgende dag til det sydlige Albanien, nærmere betegnet byen Sarandë. Herfra sejlede vi med en lille færge (plads til 4 små personbiler) til Korfu. Efter en enkelt overnatning et dejligt sted lidt udenfor Korfu by, sejlede vi videre med færgen fra Korfu til Brindisi.

2015:

I 2015 kom vi fra Biograd i Kroatien, kørte videre gennem Slovenien og overnattede i Albiano dʼIvrea, som ligger lidt nord for Torino.

Vi boede i Villa D’Azeglio og gav 80 € for en overnatning. Det var her vi fik den første palme fra. Den følgende dag kørte vi videre til Geneve i Schweiz, hvor jeg skulle deltage i EM Sprint Triathlon.

Billeder fra køreturen gennem Kroatien og Slovenien, vores overnatning i Albiano dʼIvrea og turen videre mod Geneve i Schweiz.

Klik på en af de nedenstående knapper for at vælge årstal.